Vooral vrouwen profiteren tijdens de pandemie van online platforms

 

Sharmistha Dubey, de nieuwe chief executive van Match, eigenaar van Tinder, Hinge, OKCupid, Plenty of Fish en andere datingsites © FT-montage

 

Een pandemische afsluiting waarbij miljoenen tot hun huis waren beperkt en fysieke afstand was afgedwongen, had een ramp moeten zijn voor de datingapp-business. lekkeradverteren datingsite is niet slecht.

 

Maar volgens Sharmistha Dubey, de nieuwe chief executive van Match Group, eigenaar van datinggroepen zoals Tinder, OKCupid en zijn gelijknamige Match.com, was de realiteit precies het tegenovergestelde.

 

https://www.youtube.com/embed/n-we6TVdis4

 

Terwijl gebruikers aanvankelijk terugdeinsden voor het gebruik van de apps aan het begin van de vergrendeling, zei Dubey in een interview met de Financial Times, is online dating sindsdien explosief gestegen, waarbij het gemiddelde aantal dagelijkse berichten dat naar alle Match-platforms wordt verzonden, met bijna 30 per cent in april, vergeleken met eind februari.

 

Gebruikers profiteren met name van nieuwe videochat-functies in veel van de vlaggenschip-apps van Match waarmee ze virtuele dates kunnen bezoeken zonder hun huis te verlaten.

 

“We hebben

in verschillende formaten gelanceerd, en om welke reden dan ook, consumenten [hadden] het nooit op een of andere betekenisvolle manier aangenomen – totdat Covid gebeurde”, zei Dubey, een veteraan uit de Match die functies bekleedde, waaronder hoofdproduct officier en tot voor kort president. parship nederland is groot.

 

“Het biedt ons nu een echte kans om veel rijkere online datingervaringen te creëren,” zei ze, eraan toevoegend dat de groep van plan is om de functie in de nabije toekomst op Tinder uit te rollen.

 

Berichtenactiviteit bij Match Group stijgt tijdens lockdown; Verandering in dagelijkse gemiddelde volumes sinds 29 februari (%)

De pandemie heeft ook geleid tot een verschuiving in de genderdynamiek van dating-apps. Hoewel de platforms al lang mannen in groten getale aantrokken, was het succes van velen afhankelijk van het aanmoedigen van – soms op hun hoede – vrouwen om zich aan te melden.

 

Maar de nieuwe realiteit van virtuele dating heeft dat veranderd, zei mevrouw Dubey.

 

‘Tegen de tijd dat april rond was. . . we begonnen een bijzondere golf van activiteit te zien, vooral onder jongeren en vooral onder vrouwen, ”zei mevrouw Dubey.

 

‘Het tempo van daten verschilt per leeftijd, maar zeker per geslacht. [En] vrouwen voelden zich een beetje meer bevrijd, voerden meer gesprekken met meer mensen en meer betrokkenheid zonder de druk om elkaar in het echte leven te ontmoeten. ”

 

Mevrouw Dubey nam in een tumultueuze tijd de functie van CEO van marktleider Match over. Vanaf maart, in haar eerste drie maanden, is ze belast met het navigeren door de interne verstoring van een wereldwijde pandemie en het beheren van een spin-off van de aandelen van de groep van holdingmaatschappij IAC – en dat alles terwijl ze probeert te profiteren van veranderend datinggedrag in een tijd van social distancing.

 

Aanbevolen

Digitale dating: waarom mijn liefdesleven bloeit onder lockdown

Match – waarvan de platforms over het algemeen geld verdienen door middel van abonnementen of vergoedingen voor premiumfuncties – vertraagde het groeitempo in het eerste kwartaal tot $ 545 miljoen, onder vermelding van “lagere niveaus van nieuwe gebruikers die zich aanmelden en de neiging om te betalen” vanwege moeilijk economische omstandigheden.

 

Analisten voorspellen dat de inkomsten voor het hele jaar volgens S&P Capital IQ met ongeveer 10 procent zullen stijgen, vergeleken met een stijging van 19 procent in 2019.

 

Het komt als de al hond-eet-hond $ 7 miljard matchmaking-markt steeds competitiever wordt, met sociale media kolos Facebook begint zijn eigen datingservice in sommige regio’s vanaf 2019 uit te rollen.

 

Inderdaad, voor een industrie die zich richt op het helpen van gebruikers bij het vinden van liefde, heeft de matchmakingwereld niet per se een geschiedenis van leuk spelen: vorige week hebben Match en rivaal Bumble alle geschillen beslecht na een reeks tit-for-tat-rechtszaken rond beschuldigingen van octrooi-inbreuk en diefstal van bedrijfsgeheimen.

 

Match wordt momenteel ook aangeklaagd door de Federal Trade Commission voor het naar verluidt misleiden van duizenden gebruikers om zich op Match.com te abonneren door oplichters toe te staan ​​hen valse e-mails van liefde te sturen via e-mail. Het bedrijf noemde de claims ‘schandalig’.

 

Toen mevrouw Dubey bijna 15 jaar geleden bij Match begon, begon minder dan 3 procent van de huwelijken in de VS online. Tegenwoordig is dat aantal ruim 40 procent, zei ze, eraan toevoegend dat de groep plannen heeft om wereldwijd uit te breiden in onaangesproken markten, met name in Azië.

 

Analisten delen haar optimisme. “We geloven dat het zeer winstgevende bedrijfsmodel van Match en het aanzienlijke schaalvoordeel het bedrijf in staat zullen stellen de marktleider te blijven”, schreef Brent Thill, analist bij Jefferies, in een recent onderzoeksrapport, hoewel hij waarschuwde voor volatiliteit op korte termijn in de aandelenkoers de spin-off van IAC – die ongeveer 80 procent van de groep bezit – wordt aan het einde van de maand voltooid.

 

Na eerder dit jaar een eerste duik te hebben gemaakt vanwege de pandemie, zijn de aandelen nu volledig hersteld en bereiken ze momenteel een recordhoogte van ongeveer $ 92.

 

Jonge vrouwelijke gebruikers op Tinder zorgen voor groeiin de crisis; Verandering in dagelijkse gemiddelde veegbewegingen sinds 29 februari (%)

Voor mevrouw Dubey waren de nieuwe videochatfuncties een belangrijk aandachtspunt, omdat ze de betrokkenheid vergroten, maar ook helpen om de inkomsten directer te verhogen door nieuwe abonnees aan te trekken.

 

Net als bij grote social-mediaplatforms is gebruikersveiligheid een “zwaar investeringsgebied”, zei Dubay, zowel wat betreft menselijke moderators als kunstmatige intelligentie-technologie. Hoewel elke app zijn eigen aangewezen teams heeft, heeft Match een gecentraliseerd systeem, zodat slechte acteurs op het ene platform bijvoorbeeld op het andere kunnen worden gevonden en geblokkeerd.

 

Maar de verschuiving naar video introduceert nieuwe moderatie-uitdagingen vanwege het live-formaat. Tot dusver, zei Dubay, is de groep gefocust op het introduceren van ‘prekwalificatie’-vereisten – waarbij mensen een aantal keren heen en weer moeten berichten voordat ze mogen videochatten – maar ook’ brainstormen ‘over andere veiligheidsvoorzieningen in de ruimte.

 

Het is niet alleen het coronavirus dat de scène op zijn kop zet. Nieuwkomers zoals Silicon Valley’s Coffee Meets Bagel komen op, elk belooft een nieuwe niche of een uitnodigend format voor daters. Als ouder van $ 26 miljard heeft Match het voordeel dat ze veelbelovende start-ups kan binnenhalen: zoals de aankoop van 2019, Hinge.

 

Maar één nieuweling is te groot om te kopen. Toen Facebook in 2018 plannen aankondigde om een ​​datingservice te lanceren voor zijn 2,6 miljard sterke gebruikersbestand, klopte het nieuws de aandelen van Match met meer dan 20 procent.

 

Mevrouw Dubey zei dat Facebook zijn bedrijf geen schade heeft berokkend in een van de markten waar het is gelanceerd. Dit is gedeeltelijk te danken aan het voordeel van de first-mover – “we zijn met deze categorie begonnen, we hebben deze categorie geëvolueerd, we hebben deze categorie verstoord”, zei ze – maar ook omdat de dynamiek van dating zodanig is dat het geen “nulsom” is game ”voor app-makers.

 

‘Als mensen er klaar voor zijn, daten ze over het algemeen met elkaar. Ze hebben drie tot vier apps, ‘zei ze.

 

In sommige opzichten zou Facebook een zegen kunnen zijn voor het bedrijf, voegde ze eraan toe, omdat de toetreding tot bepaalde markten het stigma in verband met online dating zal helpen aanpakken in een tijd waarin Match wereldwijde ambities heeft.

 

“We denken dat Facebook ons ​​heel nuttig zou kunnen zijn en gebruikers zou kunnen openen en verbreden om het te gaan gebruiken”, zei ze.